Verbinding Access Database in Crystal Reports (.accdb)
Voor het bouwen van een nieuw rapport in Crystal Reports, zal je eerst een verbinding moeten maken met een database. In dit artikel maken we verbinding met een Access Database die de extensie .accdb heeft. Dit is de extensie die in de nieuwere versies van Microsoft Access wordt gebruikt (vanaf de versie van 2007.) Voor de oudere versies (tot en met Access 2003) werd de extensie .mdb gebruikt. Voor het maken van een verbinding met een Access database met de extensie .mdb, kun je dit artikel lezen.
In het beginscherm van Crystal Reports klik je op Leeg rapport (Blank report).
Het venster van de Database Expert wordt getoond. Onder Mijn verbindingen (My Connections) staan de databases waarmee je al eerder een verbinding hebt gemaakt. Je kiest voor Nieuwe verbinding maken (Create New Connection) en dubbelklik op OLE DB (ADO).
Vervolgens moet je de juiste Leverancier (Provider) kiezen. Kies voor Microsoft Office 12.0 Access Database Engine OLE DB Provider en klik op Volgende (Next).
Vervolgens kun je het database bestand opzoeken door op de Browse button achter het veld Gegevensbron (Data Source) te klikken.
Zoek de Access Database op en selecteer deze database. Klik op Openen.
Kies vervolgens bij het veld Office-databasetype (Office Database Type) voor Access. Bij Gebruikers-id (User ID) staat Admin ingevuld, dit kun je laten staan. Er hoeft geen Wachtwoord (password) te worden ingevuld. Klik op Volgende (Next).
Vervolgens wordt er een samenvatting getoond. Klik op Voltooien (Finish).
Je ziet nu dat de Access Database wordt getoond. Als je op het plusje vòòr de geselecteerde database klikt, verschijnen de tabellen, bijvoorbeeld dbo_Contactpersonen. Selecteer de tabel die je nodig hebt voor het bouwen van je rapport, bijvoorbeeld de tabel dbo_Landen. Klik op het pijltje om de tabel te selecteren. Je kunt ook meerdere tabellen selecteren. Alle gegevens uit de tabel dbo_Landen zullen nu beschikbaar zijn voor het bouwen van je rapport.
De tabel dbo_Landen staat nu bij Geselecteerde tabellen (Selected Tables). Klik op OK. Je kunt nu beginnen met het bouwen van je rapport.
Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg. Met een gewone verbinding leggen naar Acces ging niet, dus ik werd een beetje radeloos. Gelukkig zag ik deze beschrijving via Google. Je hebt me enorm geholpen.