Hoe maak je een Pivot Table in Excel?

Door Rachelle Blok
In Excel
6 juli 2014
1 Reactie
10258 Views

In Excel kun je pivot tables maken, ook wel draaitabellen genoemd. Het voordeel van een pivot table is dat een overzicht snel en makkelijk te maken is. Een pivot table wordt gebruikt om gegevens samen te vatten. Een pivot table bestaat uit drie gebieden:

  • Kolomgebied: een selectie maken uit de gegevens en plaatsen in de kolommen van de tabel.
  • Rijgebied: een selectie maken van een gegeven en plaatsen in de rijen van de tabel. Per rij worden alle kolommen gevuld.
  • Waardegebied: dit gebied bevat meestal getallen en maakt automatisch een samenvatting van de gegevens zoals een optelling of gemiddelde.

We gebruiken onderstaande dataset. Deze dataset bevat gegevens van producten. We gaan een pivot table maken waarbij de productnamen in de rijen worden getoond en de productklassen in de kolommen. In het waardegebied worden de prijzen per product geplaatst. Pivot Table Excel
Om een pivot table te maken ga je naar het tabblad Design. Klik vervolgens op Summarize with PivotTablePivot Table Excel
Klik vervolgens op PivotTable, PivotTable.
Pivot Table Excel
Daarna kun je de tabel die de gegevens bevat selecteren. Waarschijnlijk wordt de tabel al in zijn geheel geselecteerd mits de tabel geen lege rijen bevat. Als dit niet het geval is, kun je klikken op het icoontje achter het invoerveld Table/Range en de tabel selecteren. Kies voor New Worksheet en klik op OK.
Pivot Table Excel
Vervolgens worden onderstaande afbeeldingen getoond in je worksheet. In de linker afbeelding zal de pivot table worden getoond als deze gemaakt is. De rechter afbeelding toont de beschikbare datavelden en de gebieden van de pivot table.

Pivot Table Excel  Pivot Table Excel
Om een dataveld in een gebied te plaatsen, sleep je het dataveld naar het gebied. We plaatsen Productklasse in het kolomgebied (Column Labels), Productnaam in het rijgebied (Row Labels) en Prijs in het waardegebied (Values). Automatisch wordt de samenvatting van het waardegebied een Sum. Door op het pijltje te klikken kun je dit wijzigen.
Pivot Table Excel
De pivot table ziet er nu uit zoals hieronder. Per rij wordt een product getoond met de bijbehorende productklasse en de tabel wordt gevuld met de prijs van het product. Automatisch wordt een Grand Total toegevoegd. De waarde van het Grand Total is in dit geval hetzelfde als de prijs van het product aangezien een product maar bij één productklasse hoort. Daarom is een Grand Total per rij in dit geval overbodig.
Pivot Table Excel
We kunnen de data ook op een andere manier representeren. We kunnen bijvoorbeeld het dataveld Productklasse in het rijgebied plaatsen boven Productnaam. Nu zullen de producten per productklasse gegroepeerd worden.
Pivot Table Excel
Onderstaand zie je het resultaat van de pivot table. Je kunt de producten onderdrukken door op het minnetje te klikken voor de productklasse of uitklappen door op het plusje te klikken. Er zijn twee productklassen: Accessory en Bicycle.
Pivot Table Excel

Subtotalen & Grand Total toevoegen

Het is mogelijk om naast een Grand Total ook een subtotaal toe te voegen aan een pivot table. Ga naar het tabblad Design.
Pivot Table Excel
Vervolgens klik je op Subtotals.
Pivot Table Excel
Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Do Not Show Subtotals: er worden geen subtotalen getoond.
  • Show all Subtotals at Bottom of Group: de subtotalen worden per groep onderaan de groep getoond. In dit geval worden de subtotalen onderaan de productklassen getoond.
  • Show all Subtotals at Top of Group: de subtotalen worden per groep bovenaan de groep getoond. De subtotalen van de productklassen zullen dus bovenaan de productklassen worden getoond.

We kiezen voor Show all Subtotals at Top of Group.

Onderstaand zie je het resultaat. De prijzen van alle producten die horen bij de productklassen worden bij elkaar opgeteld en worden achter de naam van de productklasse getoond. Zo heeft de productklasse Accessory een subtotaal van € 1657,18.
Pivot Table Excel
Daarnaast zijn er verschillende mogelijkheden voor het toevoegen van een Grand Total. Dat zijn de volgende:

  • Off for Rows and Columns: er wordt zowel in de rijen als in de kolommen geen Grand Total getoond.
  • On for Rows and Columns: er wordt zowel in de rijen als in de kolommen een Grand Total getoond.
  • On for Rows Only: er wordt alleen in de rijen een Grand Total getoond.
  • On for Columns Only: er wordt alleen in de kolommen een Grand Total getoond.

We kiezen voor On for Columns Only.
Pivot Table Excel
Onderstaand wordt het resultaat getoond. De prijzen van alle producten worden bij elkaar opgeteld en de som van deze prijzen is het Grand Total en wordt onderaan de pivot table getoond.
Pivot Table Excel

Filter toevoegen

Een andere mogelijkheid is om data te filteren. Een voorbeeld hiervan is om alleen de data te tonen die hoort bij de productklasse Bicycle. Om de data te filteren klik je in de pivot table op het pijltje achter Row Labels. Vervolgens kun je Select All uitvinken en alleen Bicycle aanvinken. Klik op OK.
Pivot Table Excel

Over "" Heeft 37 Posts

Rachelle Blok studeert Data Science en schrijft blogartikelen voor ReportingBLOG, over verschillende tools zoals Excel, SQL Server en Crystal Reports. Rachelle heeft daarnaast een eigen bedrijf in webdesign.

One Response to “Hoe maak je een Pivot Table in Excel?”

  1. Matthijs schreef:

    Hoi Rachelle,

    Wat een super handige uitleg!
    Is het misschien mogelijk om het Excel databestand te ontvangen? Zodat ik in Excel ook alle stappen kan doorlopen? Je zou me hier ontzettend me helpen!

    Alvast bedankt.

    Groeten,
    Matthijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *